iran header pattern
logo

برگزاری جلسه کارگروه تخصصی صندوق استان

اولین جلسه کارگروه تخصصی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان در سال جاری در مورخه 1400/3/10 با حضور جناب آقای مهندس سپری ریاست محترم سازمان جهادکشاورزی استان ، معاونین و مدیران محترم ستادی سازمان جهادکشاورزی  و مدیر عامل صندوق استان با موضوعات 1)گزارش عملکرد و وضعیت موجود صندوق استان و 2)بازنگری طرح تاسیس صندوق استان تا سقف 3000 میلیارد ریال در محل سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان  برگزار گردید .

در ابتدای جلسه اقای پاک سرشت اقدام به ارائه گزارش درخصوص عملکرد صندوق استان در طی سال مالی 99-98 نمودند. ایشان پرداخت 803 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در قالب سرمایه در گردش جهت تهیه نهاده های موردنیاز بهره برداران بخش و رونق فعالیتهای بازرگانی تشکلها در سال مالی 99-98 را خاطر نشان کردند. وی در خصوص اعطاء تسهیلات ویژه و اثر بخش صندوق استان در قالب حمایت از زنجیره های ارزش بخش  با سیاست گذاری و هماهنگی سازمان جهادکشاورزی استان ، درمجموع پرداخت  85 میلیارد ریال  تسهیلات در سال مالی 99-98 به زنجیره های تأمین کود شیمیایی (50 میلیارد ریال ) ، زنجیره ارزش محصول خیار (15 میلیارد ریال)  و همچنین خرید میوه شب عید ( 20 میلیارد ریال ) و همچنین ارتقاء سرمایه صندوق از 645 به رقم 665 میلیارد از محل سود انباشته سال مالی مذکور را عنوان داشت .ایشان درخصوص عملکرد صندوق استان در طی سال مالی جاری صندوق (99/10/1 تا 1400/3/1) به پرداخت 366 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره (کارمزد 4درصد) در قالب سرمایه در گردش و 40 میلیارد ریال  تسهیلات خرید میوه شب عید با کارمزد 18 درصد و همچنین افزایش سرمایه صندوق از 665 به رقم 700 میلیارد از محل سود انباشته سال مالی گذشته را بیان داشت.

آقای مهندس پاک سرشت در خصوص دستور دوم جلسه در مورد بازنگری اخیر طرح تاَسیس صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان تا سقف 1000 میلیارد ریال که بر اساس آن سرمایه صندوق استان تا مقطع کنونی به 700 میلیارد ریال افزایش یافته است، توضیحاتی ارائه نمود و نیز خاطرنشان کرد که بازنگری صورت پذیرفته اخیر با لحاظ ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان در سال زراعی 95-94 انجام گرفته است. وی در ادامه با توجه به آمار اخذ شده از معاونت محترم برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان و سایر معاونت ها و مدیریت های سازمان در مورد حجم و ارزش تولیدات بخش استان در سال زراعی 99-1398 به درصدبندی سهم ارزش تولیدات هر زیر بخش در راستای تنظیم بازنگری طرح تاَسیس صندوق استان تا سقف 3000 میلیارد ریال پرداخت و توافق کارگروه در تعیین سهم بری تشکل های زیربخش های گوناگون در بازنگری جدید طرح تاَسیس صندوق را ملاک عمل افزایش سرمایه صندوق در قبال حجم سرمایه گذاری تشکل های متقاضی در آینده بیان نمود.

* جناب آقای مهندس سپری ریاست محترم سازمان جهادکشاورزی استان ، سرمایه گذاری بر روی فعالیت تشکل ها و تعاونی ها را از عوامل توسعه یافتگی یک جامعه برشمردند که بایستی از جهات مختلف مانند آموزش و تقویت فعالیتهای بازرگانی و خدماتی تشکلها موجبات رشد و موفقیت آنها را فراهم نمود.  ایشان با بیان اینکه هدف نهایی تشکل‌ها و نهاد های مدنی رفع فقر و محدودیت است افزودند در کشورهای توسعه یافته موفقیت در اکثر فعالیتهای سازنده، حاصل اعتماد به بخش خصوصی بوده است و این مهم در کشور عزیزمان در جریان و رو به رشد می باشد .

جناب آقای مهندس سپری مبحث سرمایه را به عنوان یکی از مهمترین منابع تولید که می تواند جهش تولید ایجاد کند نام بردند و فعالیت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان را در همین راستا عنوان نمود و افزایش درصد سهام بخش خصوصی صندوق را نشان از استقبال از خدمات و تسهیلات موثر صندوق دانستند . ایشان رمز موفقیت تعاونیها و جلوگیری از ضرر و زیان آنان  را بازاریابی برای محصولات تولید شده توسط بهره برداران عضو آنان مطرح نمودند که فعالیت تعاونیها در قالب کشاورزی قراردادی این امر را مهیا می سازد و در این چرخه همانند کاتالیزوری برای ادامه فعالیت تعاونیها ایفای نقش می نماید.

 . در خصوص دستور دوم جلسه پس از طرح موضوع و ارایه گزارش ارزش تولیدات بخش کشاورزی در سال زراعی 99_98 در قالب جداول مربوطه و اظهار نظر ریاست محترم سازمان و معاونین و مدیران زیربخشهای مربوطه جدول درصد توافقی ارزش تولیدات بخش جهت تخصیص سهم هر زیر بخش مورد تصویب قرار گرفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *